WALTER SEIB, CEO HMSHOST: ‘THINK GLOBAL, ACT LOCAL’

Interview met de keyspeler in food mobility op high traffic-locaties

HMSHost International, een keyspeler als het gaat om ‘food mobility’ op high traffic-locaties zoals treinstations, bezit honderden horecazaken wereldwijd. 150 daarvan zijn te vinden in Nederland. Toch is het bedrijf relatief onbekend bij het grote publiek. CEO Walter Seib wil daar graag verandering in brengen. Lees hier het achtergrondverhaal, dat onlangs verscheen in Entree Magazine.


Tekst: Iris Kranenburg

Om de omvang van HMSHost International, onderdeel van het Italiaanse beursgenoteerde bedrijf Autogrill, te overzien, geven we je eerst wat cijfers. Te beginnen met Nederland, waar het bedrijf 151 zaken exploiteert. Een paar bekende voorbeelden: bijna alle horecazaken op Schiphol, zoals LEON, Burger King, La Place, Bubbles Seafood & Wine Bar en Starbucks, tientallen vestigingen van Burger King en De Broodzaak op NS-stations en op Utrecht Centraal exploiteert het onder andere Pret A Manger, The Burger Federation, ’t Koffiehuis, Bistrot Centraal en Bar Centraal (zie kader). Daarmee bestaat het portfolio van HMSHost zowel uit eigen merken als uit bekende licentiemerken en biedt het werk aan ruim 3.700 medewerkers. Internationaal zijn de cijfers natuurlijk nog vele malen groter. Met bijna 600 horecalocaties is HMSHost actief in 19 landen, met name op vliegvelden en treinstations in onder meer Australië, China, Dubai, Indonesië, Vietnam, Engeland en de Scandinavische landen, en telt het 11.500 medewerkers. Dit alles was vorig jaar goed voor een omzet van zo’n 585 miljoen euro.

Sterke groei

Indrukwekkende cijfers. HMSHost kunnen we dus met een gerust hart marktleider noemen op het gebied van eten en drinken voor reizigers op high traffic-locaties, zoals vliegvelden en treinstations, over de hele wereld. Frappant is dan ook de relatieve onbekendheid van het bedrijf bij het grote publiek. Hierover zegt CEO Walter Seib, de Oostenrijker die sinds 2012 aan het roer van het bedrijf staat: “HMSHost is vooral een b2b-merk. Onze gasten kennen voornamelijk de verschillende concepten en merken die we exploiteren.Wij zijn bovendien een vrij ingetogen en bescheiden organisatie. We geven niet vaak grote interviews en staan niet snel op een podium. Terwijl we wél apetrots zijn op wat we doen.”

Schiphol

Als voorbeeld noemt Seib alle activiteiten op Schiphol. “Daar hebben we de horeca afgelopen 20 jaar, samen met de Royal Schiphol Group, echt naar een veel hoger niveau gebracht. Eén van de mijlpalen was de opening van het kleurrijke foodcourt met 5 concepten (La Place, Burger King, LEON, Two Tigers en The Upper Floor Bar) op de eerste etage van Lounge 1, in 2017.” En ook een mijlpaal op Schiphol: de samenwerking tussen HMSHost, Schiphol en Deliveroo. Seib: “Passagiers kunnen sinds vorig jaar eten uit een paar van onze outlets laten bezorgen bij de gate, een Europese primeur. Met deze vernieuwing en de ruim 70 locaties die we er exploiteren is Schiphol echt onze showcase.” Niet voor niets won het bedrijf alleen afgelopen tijd al vele prijzen voor deze locatie, waaronder de Sustainability Award 2018, Connection Award 2018, Foodservice Marketing Award 2018 (categorie Innovatie) en het Lekkerste Hamburgermenu 2019.

Return on attention

Seib zou graag zien dat meer mensen weten dat HMSHost de organisatie is die hierachter zit. Hij verklaart: “Omdat we trots zijn, maar ook om de aantrekkingskracht op horecatalenten te vergroten. Dat proberen we in Nederland sowieso al te doen met onze HMSHost Academy. Alle medewerkers volgen tijdens hun inwerkperiode e-learnings over onder andere veiligheid, gastvrijheid, productkennis en hygiëne. Na 6 maanden volgt een deel van de medewerkers een interne en erkende opleiding - we hebben er 33 - om in de organisatie door te groeien.”

Geheel binnen dit beleid valt het opleidingstraject dat HMSHost in samenwerking met VluchtelingenWerk Zuid-Nederland aanbiedt aan vluchtelingen. Zo begeleiden momenteel 2 horeca-coaches 6 statushouders op de werkvloer bij HMSHost-outlets in Roermond én krijgen ze wekelijks 3 uur taalles. Hierna komen ze in aanmerking voor een regulier dienstverband. Seib vervolgt: “Door te investeren in de ontwikkeling van ál onze medewerkers, neemt hun betrokkenheid toe en zullen onze gasten hiervan profiteren. Return on attention noemen wij deze strategie.”

De 3 p’s

Maar HMSHost kent meer succespijlers. Zo vertelt Seib dat het continu onderzoek doet naar consumentengedrag. “Dat verandert momenteel razendsnel. Op dit moment gaat onze focus vooral uit naar de 3 p’s: personalisation (gasten willen hun eigen product samenstellen, zoals een salade of koffie), premiumisation (gasten hebben steeds hogere eisen en gaan voor healthy food) en portability (gasten willen eten en drinken makkelijk mee kunnen nemen). Deze kenmerken gelden eigenlijk voor iedere vestiging wereldwijd. De verschillen tussen de landen zijn vooral merkbaar aan de achterkant, zegt Seib. “Een locatie in Vietnam en China werkt soms samen met wel 400 leveranciers! En afval scheiden? In Indonesië kennen ze dat niet en gooien ze vaak alles op straat. HMSHost is dus een bedrijf met ongelofelijk veel culturen. Daarom werken we met locals en medewerkers die de cultuur begrijpen en hebben we 3 servicecentra verspreid over de wereld: in Vietnam, India en Amsterdam en binnenkort komt daar nog één in China bij. Ik zeg altijd maar: think global, act local.”

Booming segment

Tot slot: wat zijn de toekomstplannen van HMSHost? Het bedrijf is in elk geval nog lang niet uitgegroeid. Seib: “Het komende anderhalf jaar openen we in verschillende landen 70 á 80 outlets. Op het vliegveld van Cairns in Australië openen we 8 nieuwe concepten en op het vliegveld in Istanbul 7. Daarnaast is Azië een belangrijke groeiregio voor ons. Je ziet daar dat de opkomst van de middenklasse resulteert in meer leisure spending. In Nederland gaan we ten slotte alle 29 Broodzaak-locaties ombouwen naar een nieuw broodconcept, speciaal ontwikkeld voor de Nederlandse treinstations.” Een ding is in elk geval duidelijk: het on the move-segment is booming. Seib knikt bevestigend en besluit: “Eating is the new shopping.”

Portfolio HMSHost Nederland

  • Schiphol: 76 outlets (o.a. LEON, Burger King, La Place, Bubbles Seafood & Wine Bar en alle Starbucks) en hotel Mercure achter de douane.
  • Rotterdam The Hague Airport: 4 outlets (o.a. illy Coffee Bar en The Restaurant).
  • Roermond: 8 outlets in Designer Outlet Roermond (o.a. Starbucks, Käfer en Döner Kebab & Pommes Frites).
  • NS-stations: o.a. Burger King (17x), La Place (4x) en De Broodzaak (29x).
  • Utrecht Centraal: 8 outlets (o.a. Pret A Manger, ’t Koffiehuis, Bar Centraal en La Place).