TRENDRUBRIEK VAN ENTREE MAGAZINE

Bezorgmarkt: deze (horeca)bedrijven spelen daar innovatief op in

De bezorgmarkt is volop in ontwikkeling. Welke (horeca)ondernemers spelen hier op een vernieuwende manier op in? Iris Kranenburg, hoofdredacteur van Entree Magazine, geeft 5 voorbeelden.

1. HMSHost op Schiphol

Sinds vorig jaar kunnen Schipholpassagiers eten uit een aantal van outlets van HMSHost op de luchthaven (The Grill, The Oven, Kebaya en The Market) laten bezorgen bij gate D, gate E en het Mercure Hotel op de luchthaven. Een Europese primeur, liet CEO Walter Seib eerder weten. Hoe werkt het? Passagiers bestellen met hun telefoon bij Deliveroo en bezorgers komen het eten binnen vijftien minuten op stepjes brengen. De bezorgkosten zijn 2,50 euro.

2. Ron Blaauw en Michiel van der Eerde in Amsterdam

Chefs en horecaondernemers Ron Blaauw en Michiel van der Eerde huren een ‘dark kitchen’ van Deliveroo in Amsterdam-Oost (Deliveroo Editions). Deze keukens zijn te vinden in Mooie Boules, een plek waar gasten kunnen eten én spelen. De gerechten kunnen ook besteld worden door bezoekers van Mooie Boules. De keukens bieden 6 restaurantconcepten aan van bestaande restaurants. Deliveroo lanceert deze keukens met chefs, die de gelegenheid krijgen om hun bedrijf uit te breiden en te laten groeien.

3. Bright Kitchen

De start-up Bright Kitchen heeft sinds oktober een keuken in de Amsterdamse Jordaan. Meerdere 'virtuele restaurants', zoals Las Vegan, Vinnie’s Vegan Pizza en Vegan Burger Brothers, vallen onder Bright. Allemaal maken ze alleen vegan food. Bezorging gebeurt via Deliveroo, Uber Eats en Thuisbezorgd. ‘Dark kitchens’ zijn puur gericht op bezorging.

4. Keatz

Het Duitse Keatz werkt volgens hetzelfde principe als Bright Kitchen, maar is groter en werkt via Thuisbezorgd. Het is actief in München, Barcelona en Madrid en nu ook in Nederland. In de Pijp in Amsterdam staat een keuken, waar maaltijden worden bereid voor de ‘virtuele restaurants’ VeganStreets, OnoOnoPoké, MoodyMonkey, GreenGurus, Gringo Burritos en SpoonySoups. TamakaBowls komt daar binnenkort nog bij. Onlangs kreeg het bedrijf een investering van twaalf miljoen euro voor verdere groei.

5. Zestien horecaondernemers uit Roosendaal

Omdat samenwerking met platforms als Deliveroo en Thuisbezorgd geld kost, bedachten horecaondernemers (o.a. die van Tom’s Dnier, De Smalle Pijp en Grillroom Ramses) uit Roosendaal de website EteninRoosendaal.nl. “Met samen verpakking inkopen kunnen bijvoorbeeld de kosten omlaag. Misschien dat we zelfs in de toekomst samen kunnen gaan bezorgen, maar voorlopig doet elk bedrijf de eigen bezorging,” vertelt Mark van Dooren van Plaza Polar Bear op BNdeStem.nl.