Foodservice Community geeft inzicht


CAFETARIA’S EN MAALTIJDBEZORGING:
DE CONCLUSIES

Op dit moment is de bezorging van food, zowel in de foodservice als in de foodretail het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt. In 2018 bedroeg de omzet van dit kanaal maar liefst 3,2 miljard euro. Daarom hebben we via Foodservice Community (een initiatief van Marketing4Results en Sligro in samenwerking met Horecava beslissers van cafetaria’s hun mening en visie gevraagd over verschillende vraagstukken met betrekking tot maaltijdbezorging.

Welke hulp was nodig geweest bij de opstart

1. Algemene informatie over transportverpakkingen en bezorgprocessen

2. Het calculeren van bezorgkosten

3. (Sneller) genereren van naamsbekendheid

Top 3 verdere ondersteuning bij maaltijdbezorging

1. Ondersteuning bij het maken van kostprijscalculaties

2. Digitale foto’s die men kan gebruiken op zijn/haar (bestel)site

3. Tips en adviezen voor het vinden van extra personeel

Top 3 grootste uitdagingen bij maaltijdbezorging

1. Bereiding van maaltijden tijdens piekmomenten

2. Borgen van kwaliteit

3. Op tijd leveren van maaltijden

27,5%

Gemiddelde omzet stijging door bezorging

92%

van de cafetaria’s (zowel de cafetaria’s die op dit moment al bezorgen als de cafetaria’s die dit niet doen) zijn het er over eens dat er over 5 jaar nog maaltijden worden afgehaald bij de cafetaria zelf

16:30 - 19:30 uur

Omzetstijging zit vooral tussen 16:30-19:30 uur, dit geldt voor alle dagen van de week

57%

vindt dat bezorging ook rendabel is buiten de grote steden

Cafetaria’s die zelf niet bezorgen zijn bang voor een afname in kwaliteit bij bezorging, cafetaria’s die wel bezorgen zien dit anders.


Bezorging: Cafetaria’s versus Bar/ Café

Cafetaria

Doet aan maaltijdbezorging:

· Eén derde van de outlets



Bestelopties:

· Telefonisch

· Eigen website

· Thuisbezorgd

· Eigen app



Waarom geen bezorging

· Druk op mijn productiecapaciteit in de piekuren

· Geen geschikt personeel gevonden

· Bezorging gaat ten koste van kwaliteit maaltijden

Bar / Café

Doet aan maaltijdbezorging:

· Eén derde van de outlets



Bestelopties:

· Telefonisch

· Eigen website

· Thuisbezorgd

· Eigen app



Waarom geen bezorging

· Druk op mijn productiecapaciteit in de piekuren

· Geen geschikt personeel gevonden

· Bezorging gaat ten koste van kwaliteit maaltijden

Tips om te beginnen met bezorging:

· Tref een goede voorbereiding: door een gerichte planning te maken en het aanbieden van een bezorgservice niet te onderschatten

· Maak een omzet-, kosten- en winstverdeling

· Zorg voor goede vervoersmiddelen en garandeer dat maaltijden warm en vers bezorgd worden

· Creëer extra capaciteit in de keuken (ruimte en (extra) bezorg- en keukenpersoneel)

· Begin klein, bijvoorbeeld door niet elke dag bezorging aan te bieden of weinig reclame te maken

· Praat met je klanten over hun wensen betreffende website, besteltijden en of bezorging een meerwaarde biedt

· Praat met collega’s die al bezorgen over de uitdagingen


Alle onderzoeksresultaten lees je op onze website >


Ben jij een beslisser binnen een restaurant, cafetaria of bar/café en wil jij ook jouw mening en inzichten delen over ontwikkelingen in jouw branche? Meld je dan aan voor de Foodservice Community. Zo help je de branche en jouw segment verder én spaar je voor Sligro-waardebonnen!